Czarna tablica, na której narysowano chmurę, w której umieszczono żarówkę

Skąd wziąć pomysł na własny biznes?

Własny biznes, bycie szefem, prowadzenie firmy – to brzmi naprawdę dumnie, i nic dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na taki krok. Jak jednak podają statystyki, 5-letnią próbę czasu przeżywa zaledwie 30-40% przedsiębiorstwa. Co jest tego powodem? Czy były nim błędy w zarządzaniu, promocji, a może po prostu nietrafiona koncepcja? Jeśli zastanawiasz się skąd wziąć pomysł na własny biznes – zapoznaj się z naszym poradnikiem.

Myśl realistycznie

Kobieta siedząca naprzeciw mężczyzny z laptopem. Na stole tablet i aktówka.

Podstawową cechą dobrego przedsiębiorcy jest zdolność do oceny nie tylko warunków panujących na rynku, ale także własnych umiejętności. I to właśnie na tych drugich powinieneś skupić podczas szukania pomysłu na biznes. Zastanów się co współgra z Twoim wykształceniem czy wykonywanym przez Ciebie zawodem – szkoda byłoby, gdybyś zaczynał wszystko od nowa. Pomyśl nad swoimi mocnymi cechami i zainteresowaniami. Sens próbowania swoich sił w czymś, o czym nie masz zielonego pojęcia jest naprawdę niewielki – zwłaszcza, gdy stawką są środki finansowe.

Wykorzystaj swoje atuty, doświadczenie i wiedzę do stworzenia czegoś, co stanie się Twoim sukcesem. W ten sposób szanse powodzenia przedsięwzięcia są wyższe, a ponadto – staniesz się znacznie bardziej wiarygodny!

Znajdź swoją niszę

Innowacyjność produktu czy usługi, a także mała konkurencja w danej branży to niezwykle istotne czynniki, które mają bezpośredni wpływ na powodzenie nowopowstałej firmy. Rozejrzyj się wokoło – czy czegoś Ci brakuje i chciałbyś, by istniało to w formie biznesu? Mamy tu na myśli rynek zarówno lokalny, jak i krajowy. Warto szukać przedsiębiorstw, które oferują to, czego sam szukasz – w tym przypadku Twoim największym przyjacielem może okazać się Internet. Jeśli planujesz działać w e-commerce, dokładna analiza konkurencji za pośrednictwem sieci jest kluczowa i absolutnie konieczna.

Porzucaj pomysły, które są już doskonale wyeksploatowane – czwarty z rzędu sklep spożywczy na Twojej ulicy raczej nie stanie się hitem.

Obserwuj rynek i światowe trendy

Wstrzelenie się z otwarciem firmy w odpowiedni moment może mieć decydujący wpływ na jej sukces. Obserwując wydarzenia na całym świecie, staraj się dostrzegać różnego rodzaju szanse, np. zbliżający się mundial to doskonała chwila, by zacząć sprzedawać gadżety piłkarskie.

Widok od tyłu na chłopaka patrzącego na kartki powieszone na ścianie

Warto także podpatrzeć to, co dzieje się na rynkach zagranicznych – jeśli dobrze wyczujesz potencjał hipotetycznego produktu lub usługi, a następnie zaadaptujesz go do polskich warunków, sukces jest niemal murowany. Ważne jest, by w skali lokalnej lub krajowej stać się pionierem, który będzie kształtował rynek. Czy musisz podchwytywać ogromne rzeczy i wydarzenia? Niekoniecznie. Przykładem mogą być tutaj tzw. fidget spinnery, które – mimo swojej prostoty – podbiły serca milionów ludzi na całym świecie.

A może… franczyza?

Jeśli zupełnie nie masz pomysłu jak wystartować z własnym biznesem, wcale niegłupim pomysłem jest zostanie franczyzobiorcą. Przy płaceniu rozsądnych opłat na rzecz franczyzodawcy, otrzymujesz od niego m.in. koncepcję prowadzenia firmy, prawa ochronne, szkolenia dla pracowników, a także inne przydatne w prowadzeniu biznesu benefity.

Biznesmeni dochodzący do porozumienia, podający sobie dłonie nad stołem pełnym dokumentów

Korzystając z nazwy i znaków towarowych franczyzodawcy, automatycznie zyskujesz rozpoznawalność i zaufanie, którymi cieszy się Twój partner w biznesie. W ten sposób ograniczysz koszty promocji własnej firmy, które często mogą pochłonąć niemało zasobów.

Podsumowanie

Znalezienie dobrego pomysłu na własny biznes może być nie lada wyzwaniem. Przy posiadaniu jednak umiejętności wynajdowania szans nawet w niepozornych rzeczach, wystartowanie z firmą to tylko kwestia czasu.